Friday, April 23, 2010

AKU MELAYU, TAPI AKU BELAJAR ENGLISH

Kabare buat semua pembaca-pembaca blog ini..harap anda semua sihat sejahtera..*ayat skema~~

Adakah anda mengerti apa itu PPSMI?

Memang benar..isu ini tidak pernah luput dari pemikiran seorang manusia yang bergelar Melayu terutamanya kepada pejuang-pejuang bahasa Melayu..




Tapi, benarkah PPSMI tidak memberi kesan kepada anak-anak kita?

Memang tidak dinafikan bahwa PPSMI ini 'kurang' berkesan terutamanya kepada pelajar yang tinggal di kawasan pedalaman..


Tapi, mahukah kita semua menggadaikan nasib-nasib anak-anak kita dengan tidak mempraktikkan bahasa Inggeris terutamanya dalam pelajaran seharian?

Si penulis yang juga merupakan seorang pelajar amat menyokong PPSMI kerana sistem ini akan memberikan manfaat kepada pelajar kita terutamanya pelajar MELAYU..

Abes bab2 skema, semua orang tau, budak2 kita nh..kat sekolah je la belajar English..kat umah cakap Melayu jugak..ini tidak sihat yang di-pertua..xkan la nak korbankan masa belajar English..lagipon, semua interview communicate pakai bahasa Inggeris kot..mana ada cakap bahasa Melayu..masa kat sekolah la kita belajar cara nak cakap dalam English..

Kalu masuk U @ kolej, semua subject kita belajar dalam bahasa Inggeris..contohnya kalu kita belajar maths dalam bahasa Melayu masa sekolah menengah,mampos r kalu nak survive kat U nanti..ada ke orang nak hafal balik term2 yang dalam bahasa Melayu dalam English pulak?


Oh no, man..janganlah kita merisikokan masa depan anak-anak kita. Seperti kata-kata pepatah Islam,"Ajarlah anak kamu mengikut zamannya".Wassalam..

0 makhluk merapu sakan:

Post a Comment